Chokladtårta m Ferrero Rocher


 
Den här tårtan behöver väl knappast ngn närmare beskrivning, det räcker med en blick för att förstå hur god den är 😋😍
Du behöver 
Botten
4 Ägg
2 dl Strösocker
1 dl Potatismjöl
1 dl Vetemjöl eller glutenfri mjölmix
0,5 dl kakao
2,5 dl bakpulver
 
Fyllning
200 g mjölkchoklad (jag använde havssalt och mandel)
3 dl grädde
1/2 dl kaffe
 
Spackel & sprits
200 g smör
4 dl florsocker
1/3 msk vaniljsocker
0,75 dl kakao
0,75 dl kokande vatten
 
Dropp
Ca 1 dl grädde
100 g mörk choklad
 
Topping
8 Ferrero Rocher bollar
 
Gör så här
Fyllning
1. Smält chokladen och rör ihop med grädden.
2. Ställ i kylen ca 6 h
Botten
1. Vispa ägg med socker tills det blir vitt och fluffigt
2. Blanda övriga ingredienser och vänd ner i fluffet
3. Grädda i 175 grader ca 30-40 min
Spackel & sprits
1. Vispa ihop smör, kakao, flor- och vaniljsocker
2.  Tillsätt det kokande vattnet. Vispa ca 10 min
Montering
1. Dela botten i 3 delar.
2. Droppa ett par tsk kaffe på en botten. Klicka ut fluffet och lägg på botten nr två. Upprepa!
3. Täck tårtan med spacklet, jag använder en vanlig  matkniv. Ställ den i kylen och gör droppet
Dropp
1. Smält chokladen och blanda i grädden under omrörning 
Montering forts 
4. Bred droppet över tårtan och använd en tesked för att peta ner det över kanten så det bildas chokladdroppar.
5. Spritsa eller klicka toppar och lägg på Ferrerobollarna på. Ställ i kylen.
Ta fram tårtan ca 15 min innan servering så den mjuknar lite
 
 
Baka med godis, Choklad, Tårtor | Baka, Bakblogg, Barnkalas, Choklad, Glutenfritt | |
Upp